Jak usunąć fałszywe lub krzywdzące opinie o firmie?
Jak usunąć fałszywe lub krzywdzące opinie o firmie? Negatywne lub fałszywe opinie o firmie to zmora wszystkich przedsiębiorców dążących do zbudowania pozytywnego wizerunku w sieci. Często to właśnie one są pierwszym źródłem informacji dla potencjalnych klientów czy pracowników, dlatego ich treść ma bezpośredni wpływ na ich dalsze działania, zniechęcając do dalszych zakupów, czy aplikowania na dane stanowisko pracy. Właśnie dlatego tak ważne jest stałe kontrolowanie informacji pojawiających się w sieci. Jak reagować na pojawiające się fałszywe lub krzywdzące opinie w sieci? Sprawdź co możesz zrobić, by uchronić wizerunek firmy.
Nie każda opinia kwalifikuje się do usunięcia
Przede wszystkim, zanim
podejmiesz jakiekolwiek kroki, musisz pamiętać, że nie każda opinie
udostępniona w sieci, jest podstawą do interwencji. Nieprzychylne komentarze
odnoszące się do rzeczywistych sytuacji stanowią nieprzyjemną część naturalnego
dialogu z klientem. Klienci i byli pracownicy mogą wyrażać własne zdanie na
temat transakcji lub współpracy, również wówczas, gdy ich odczucia nie są
pozytywne.
Jeżeli jednak komentarz zawiera
obraźliwe treści, dane niezgodne z prawdą lub pomówienia, a także gdy został
wystawiony przez osobę, która w rzeczywistości nie była klientem, warto
rozważyć jego usunięcie. Taką samą zasadę warto zastosować w przypadku komentarzy
pisanych z wielu, nowoutworzonych kont, które mają na celu wyłącznie
oczernienie firmy.
Jak postępować w przypadku krzywdzących opinii?
W pierwszym kroku warto przede
wszystkim uspokoić emocje. Celowe działanie na szkodę firmy może się wydawać
przytłaczające, jednak istnieje szereg sposobów na to, by skutecznie im
przeciwdziałać. Warto przede wszystkim skontaktować się z administratorem serwisu,
na którym widnieje opinia. Wiele nowoczesnych platform gromadzących opinie o
firmach umożliwia zgłoszenie komentarza do weryfikacji. Wówczas w formularzu
zgłoszeniowym należy podać powód, dla którego opinia ta jest niezgodna z
regulaminem. Pomocne może się również okazać załączenie dowodów,
potwierdzających nieprawdziwość wpisu.
Warto przy tym pamiętać, że prawo
chroni przedsiębiorców, przed działaniami naruszającymi dobre imię firmy. W
przypadku uporczywego nękania lub publikowania nieprawdziwych informacji,
również w sieci, możliwe jest zgłoszenie sprawy do organów ścigania.
Gdy opinii nie da się usunąć
Jednak co zrobić, gdy z powodu
braku wystarczających dowodów, nie da się usunąć krzywdzących komentarzy? Z
pewnością dobrym rozwiązaniem będzie spokojne i profesjonalne ustosunkowanie
się do zawartej w nich treści.
Krótka i uprzejma odpowiedź
świadcząca o gotowości do wyjaśnienia zaistniałej sytuacji pokazuje, że firma
nie ignoruje swoich klientów i jest otwarta na dialog. Dodatkowo, osoby
czytające taką odpowiedź mogą zyskać szerszy kontekst i przekonać się, czy w
istocie niekorzystna opinia jest rzeczowa i sprawiedliwa.
Warto przy tym pamiętać, że jedną
z najlepszych metod przeciwdziałania pojawianiu się tego typu komentarzy jest
aktywne budowanie pozytywnego wizerunku firmy. Zadowoleni klienci w sposób
naturalny stworzą przeciwwagę dla incydentalnych, nieprzychylnych komentarzy,
sprawiając, że to właśnie te pozytywne będą bardziej wiarygodne.